Älska starkt

Är typ kär i stark mat. La på en stor hög med Sweet Chili Sauce och sambal oelek till kycklingen och riset jag åt idag. Gott var det, men brände lite i munnen efteråt måste jag erkänna. Fast kan bli ännu värre de gånger man känner att hela ansiktet kokar. Jag hade en period förut då jag ville ha starkt till all mat, men då jag fick höra att man kan "bränna" sönder smaklökarna om man äter stark mat för ofta så drog jag ner på det. Tänk om man nästan helt skulle sluta känna smaker och kryddor, katastrof hade det varit. Men gillar man stark mat så kan man nog äta det nån dag i veckan utan att förstöra för mycket. Jag menar, thailändarna äter ju typ stark mat  varje dag?

Fick lära mig en bra grej av en kompis för ett tag som som hade pratat med en thaikvinna. Räddningen för att få bort den brännande känslan på tungan är att stryka massa salt på tungan. (salt?) Jag har inte hunnit pröva själv men de lär ju funka om en som har erfarenhet av stark mat säger det. Själv har jag alltid försökt med, mjölk, hårdbröd, ost osv, men det har ju inte funkat som man önskat..
Så det är väl bara att tugga i sig en burk jalepenios och sen lägga salt på tungan och se om det funkar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0