Frasfåfflor med blåbär & gräddglass


Jag och Anneli (hon jag är kontaktperson åt) har idag gjort frasfållor. Vi testade ett nytt recept och vi båda tyckte receptet lät jättekonstigt, men våfflorna blev superbra!

1 ägg
4 dl mjölk
1 dl vatten
4 dl mjöl
2 msk smält smör
1 msk socker
(och lite salt)

Först rör man ihop äggulan och sockret i några minuter. Sen blandar man i vatten, mjöl och mjölk och låter smeten svälla typ 10 minuter. Sen vispar man äggvitan till ett hårt skum och blandar sen ner skummet och de smälta smöret i resten av smeten. Sen är det bara att grädda och komma ihåg att smöra mellan varje våffla.

Jag hade glömt att köpa grädde, fail av mig. Men gräddglass funkade bra de med och självplockade blåbär!
Vi lyckades dessutom proppa i oss en hel semla till efterätt också, kan lova att jag är mätt..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0