Hemskt jobbigt skolarbete..

..att se 3 dokumentärer! Alla var faktiskt över förväntan bra, en hade jag sett halva av redan.


Den första heter Green the film och handlar om produktionen av palmolja. Det var en sjukt gripande film, där man får se hur mycket orangutangerna drabbas och lider av produktionen. Jag har en svaghet att jag inte klarar av att se djur lida. Att veta hur produktionen går till fick jag lära mig mycket av, mycket man aldrig tänkt på. Sen hade jag inte heller någon aning om hur mycket som innehåller palmolja, kattmat, oster, smink blandannat. En film helt utan kommentarer och text, bara ljud och bild. Helt klart värd att se!

Sen såg jag på Säljsekten som handlar om hur illa de som jobbar inom säljbranschen behandlas. Just i denhär dokumentären The Phone Houses säljare. Helt sjukt att man kan behandla människor som de gör. Har själv jobbat som telefonförsäljare och vet att man har extremt mycke press på sig, hela tiden. Inget jobb för någon med svagt psyke.. Och som de i dokumentären behandlas så är det inget jobb för någon.

Sista filmen heter Ön som klimatet dränkte och handlar om en ö som ligger utanför Nya Guena som helt håller på att översvämmas. På grund utav vi människor som lever i rika länder. Allt de vi bränner och producerar drabbar dom. Hemskt att se att deras liv håller på att svämma över, deras kultur, allt. De vet ingenting annat en det de lever med där och står mellan liv och kvalet att flytta för att överleva. Också en intressant film som gör att man får sig en tankeställare om att vi inte har särsillt mycket att klaga på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0