Om att ha en extremt kort tunga

En (hemskt fin) bild på min korta tunga!

Jag har de 1-2 senaste åren insett att jag har en extremt, ovanlig, hemskt kort tunga. Har verkligen insett nu hur kort den är! Efter att ha lyckats hitta någon ny minst 1 gång i veckan att jämnföra med så lyckas min alltid vara kortare. Sträcker jag ut tungan rakt ut så kommer den max, max 1cm utanför munnen medans vissa kan slicka sig på nästipppen. Det är strängen (som jag döpt den till) under tungan som är för kort. Den draaaar tillbaka tungspetsen så att den inte han sträcka ut sig. Tungan ser helt enkelt ut som en stjärttunga. Man ser verkligen hur spänd strängen är! Min sträng börjar alltså nästan längst ut på tungspetsen och den ska egentligen börja typ 2 cm ned på tungan..

Nu har jag verkligen hakat upp mig på det då jag börjat tänka på att den är kort så för någon vecka sen så började jag googla på om man kunde skära av den eller nåt. Hade inte hört någon göra det men jag hade hört folk som råkat "spänna" sönder den själv. Aj! När jag googlade på det så hittade jag folk som hade skurit av den hos en tandläkare och de sa att de behövde en bra anledning till att göra de. Vissa "fick ont och ömt då de slickade sin flickvän" och någon hade sagt att de "tog sånglektioner och den korta tungan störde sångrösten" osv osv.. Lite roliga anledingar faktiskt.

 

Jag prövade att ringa till tandläkaren och planerade att säga massa (kanske inte riktigt sanna) saker för att få göra ingreppet. Men var inte nödvändigt, fick en snabb tid till undersökning och sedan en remiss till Tandläkarhögskolan. Var på tandläkarhögskolan idag och trodde att jag skulle få göra de "lilla ingreppet" som de sa men det blev nu uppskjutet till 6 MAJ!! Inte okej. Var inställd på att jag från och med idag skulle gå ut med en tunga som jag kunde nudda pannan med, men icket. Får leva med min extremt korta tunga 1-2månader till..

 

Kändes iallafall bra att veta att de också tyckte min sträng såg ansträngd och kort ut så att jag får göra minioperationen. ;D Josefine tyckte det lät kul då det berättade hur det skulle gå till "Du kommer ha på dig gröna sjukhuskläder, sen dukar vi som upp ett litet operationsbord och om du vill så kan du få lite lugnande eller lustgas. Men ingreppet är litet, vi gör bara ett litet snitt under tungan".


Ungefär dethär kan man säga om att ha en kort tunga!


Kommentarer
Postat av: Natalie Ruus

Jag har oxå en sån där konstig stäng under tungan. Men mamma ska ringa läkaren i morgon. I morgon ska jag träffa min kille.. Hoppas han inte vill strula ;)

2013-09-01 @ 19:50:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0