Uppfostran

Frihet

 

Började tänka på ett av våra samtalsämnen i fredags. Vi pratade om regler, barnuppfostring, vad som är bra och dåligt. Jag själv har alltid haft all frihet, pappa har aldrig satt några regler på tider, vart jag ska vara eller göra. Jag har gjort många misstag och varit med om mycket som jag sedan har varit tvungen att lösa. Man lär sig av sina misstag. Pappa har istället för att hålla mig till hårda regler stöttat mig till 100% då jag behövt det. Om man aldrig får göra någonting som är en utmaning, någonting som kan vara farligt då lär man sig ju aldrig hur man ska handskas med det om det händer igen. Har man en gång varit med om någonting så har man ju en erfarenhet om det nästa gång. Att få ha den friheten jag har haft har gjort att jag kännt mig stark, man känner mer ansvar då man vet att någon litar på att man sköter sig. Har man för mycket regler visar det på att man inte får förtroendet till att man ska klara av saker.. vilket gör en svag. Alla mina 5 syskon har blivit behandlad på samma vis och vi alla lever och har det bra. Jag kan inte komma på en enda grej som är dåligt med att jag fått leva som jag levt. Kommer tacka min pappa en två tre gånger för att han är den han är och för att han alltid ställt upp för oss, alltid. Kommer hela mitt liv ha användning av mina erfarenheter, jag kommer alltid ta med mig allt bra och dåligt jag varit om för att göra saker bättre. Det är lätt att säga, men jag vill att mina barn i framtiden ska få ha samma frihet som jag. Finns inga ord för hur bra pappa är!


Kommentarer
Postat av: Nadja

Bra skrivet Linnea!! Du är en fin tjej och vän. Puss å kram! //Nadja

2011-03-07 @ 19:33:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0