Vit choklad är inte choklad


Min bror lärde mig idag att vit choklad inte är choklad. Bara bluff. Eller jaa det beror egentligen på hur man ser på det. I vit choklad används bara fettet från kakaobönan, inte kakaomassan. Sen smaksätts den med vanilj eftersom att kakaosmöret är nästan helt smak och luktfritt. Så som sagt, egentligen är det ju kakaomassan som gör att choklad blir choklad för att det är den som smakar och luktar choklad. Eftersom att vit choklad är väldigt fet så är den också mycket svårare att smälta än brun choklad. Den skär sig lätt och blir som en oljig massa. Smartast har jag lärt mig är att man ska ha vatten i en kastrull sen lägga chokladen i en tallrik som sedan blir varm av vattenångan. Då smälter den sakta och skär sig förhoppningsvis inte!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0