Jämnförelse Sverige - Norge

Mornmorn! Eller var uppe för 2 timmar sen så goddag stämmer bättre! Idag är en sån dag då jag saknar allt och alla där hemma. Har suttit och kollat på massa gamla bilder osv. Men det är inte en jobbig saknad, men mer att jag önskar att man kunde teleporteras hem över dagen och sen komma tillbaka hit ikväll, för jag trivs så himla bra här med. Ser framemot nästan en hel vecka hemma snart, knappt 3 veckor kvar!!:)
Nu när jag har varit här i lite mer än 3 månader och har jag hunnit se lite roliga skillnader mellan Norge och Sverige..
Människorna.. här är mycket mer öppna, trevliga, glada, positiva, artiga osv. Det känns som att det är en helt annan stämmning mellan människor här! Norskar säger "Tuuuuusen takkk" heeela tiden, istället för Tack, sisådär 1 gång per dag max som svenskar gör. Tillochmed 3åringar tackar för sig hela tiden. Sen säger alla "Hadee" (Hade bra) när man säger hejdå, lägger på i telefonen osv. Vilket låter mer omtänksamt än bara hejdå.
Miljön.. det är tiotusen gånger finare här! Och vi bor inte ens på det finaste stället här i Norge så kan bara tänka mig hur fint det är där. Luften känns friskare här för att Oslo ligger precis bredvid havet. Sen gillar jag att det inte är lika hemsk vinter här som hemma. Nu har vi mellan 0 och -7 grader ciiiirka, vilket duger mer än väl.

Jobb.. Det ÄR lättare att få jobb här och det FINNS mer jobb här, vad det beror på vet jag faktiskt inte! Sen är svenskar sjukt eftertraktade här för att vi har en helt annan arbetsmoral än norskar. Det har jag verkligen märkt. Sen kommer vi ju faktiskt hit enbart för att jobba och bo. Vi har ingen familj runt husknuten som försörjer oss. Sen den största skillnanden på jobb här och i Sverige.. här behöver man inte utbildning och erfarenheter för att få det jobb man vill. Här handlar det nästan bara om vad du vill och kan prestera. Vad spelar det för roll om du har 10års utbildning men är helt världelös på det du gör? Då är det väl bättre att du inte har utbildning men är ändå bra på det du gör?
Lön.. jag tror nog man tjänar bättre här om man jobbar med rätt grejer, alltså inte cafe som jag gör.. Men har hört om folk som har helt sjuka  löner utan att behöva slita häcken av sig. Så ja, här kan man nog göra sig rikare än i Sverige!
Boende.. även fast man tjänar lite bättre här så är det fortfarande sviiiindyrt att bo här, speciellt i Oslo som är huvudstaden. Vi har en hyra på 8800 (10 000 svenska kr) för bara en 31kvm lägenhet. Inte direkt så att man funderar på att skaffa egen lägenhet! Det är iallafall väldigt lätt att hitta lägenhet här, finns miljontals att hitta på internet! Väldigt många är helt inredda med möbler vilket är superbra för oss svenskar som inte kommer med ett helt flyttlass i väskan. Många här i Norge väljer även att hyra ut en del av sitt hus som de gjort om till en lägenhet. Det beror väl på att många hus här är väääldigt stora och de tjänar ju mkt pengar på att hyra ut den del de inte använder då. Vi bor ju nu i botten av en jättefin villa!
Maten.. det är dyrt med mat här, huvvaligen.. jag har inte ätit en riktigt köttbit sen jag flyttat hit (tror ni jag är nå sugen?!?!?), så kött är inte de man prioriterar att lägga pengar på. Mejerivaror är också svindyrt, som ost, fil osv. Grönsaker och frukt är faktiskt nåt som ofta nästan är billigare än i Sverige, vilket är bra för jag äter typ 3kg bananer och 2kg morötter varje vecka! I stort så är maten tio gånger bättre i Sverige än här. Saknar bla. blodpudding, gott normalt kött, risgrynsgröt på tub som inte ens finns i norska matbutiker..
Utelivet.. Ja vad ska man säga,, det suger att jag är under 20. På nästan alla krogar och pubar i sentrum så är det 20 eller 23, både fredag och lördag. Jag tror vi har hittat 2 eller 3 ställen där det är 18 år (i hela oslo!!) och då är det sånna fjortisdansställen. De ställena tar vi nån gång då vi känner för att verkligen spåra! Vi har hittat ett Cafe (fest och barcafe på kvällen) där vi har haft skitkul. Man kan sitta och prata, dricka öl och hänga som en stor famlij där!
Det var lite likheter och skillnader! kom ihåg att dethär är bara vad jag tycker och har sätt och märkt! Kommer säkert på mer sen!
Hadeee:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0